Untuk
posting pada kali ini saya rujuk dan petik kandungan di mukasurat 86; mukasurat 230 hingga 766; dan mukasurat 384
hingga 385 dalam kitab berjudul HUKUM
PERKAHWINAN ISLAM Suatu Kajian Perbandingan Di Kalangan Ahlus Sunnah dan Negara
Negara Islam terbitan Thinker’s Library Sdn Bhd karangan Dr Peunoh Daly. Beliau menulis kitab
ini hasil dari penilitian dan kajiannya keatas nashkah lama ‘Mir’at
at-Thullab’ karya Syekh Abdurrauf Singkel (Acheh Selatan) dalam Hukum
Islam.
Berikut
ialah petikan-petikan dari kitab HUKUM PERKAHWINAN ISLAM Suatu Kajian Perbandingan Di Kalangan Ahlus Sunnah dan Negara Negara Islam tersebut:
I.
Petikan dari mukasurat 86:
36.
Mut’ah
Seorang suami harus
memberi mut’ah kepada isterinya yang sudah dicampuri kemudian terjadi
perceraian, meskipun wanita yang bersangkutan dalam perkahwinannya itu
melakukan tafwidh nikah. Itu pun kalau penceraian itu tidak disebabkan oleh
pihak isteri, seperti murtadnya atau fasakhnya. Hal tersebut berlaku juga bagi
isteri yang diceraikan sebelum dicampuri.
Besarnya mut’ah terserah kepada
persetujuan suami isteri, namun disunatkan
tidak melebihi setengah maharnya.
*** *** ***
II.
Petikan dari mukasurat 230 hingga 232:
8.
Mut’ah
Dalam pembahasan yang
berhubungan dengan kewajiban suami membayar setengah mahar ada disinggung
tentang pemberian mut’ah kepada
isteri yang di talak sebelum dicampuri (mazhab Hanafi).
Disini
penulis lanjutkan uraian tentang mut’ah itu.
Mut’ah ialah
sejumlah harta yang harus diberikan oleh suami kepada isterinya yang di talak. [26 Muhammad
Al Syarbini ‘l-Khatib, Mughni ‘l-Muhtaj
III, Mustafa ‘l-Halabi wa awladuh, Misr 1958M]
Wanita
yang ditalak suaminya sebelum dicampuri dan belum ditentukan maharnya diberikan
kepadanya mut’ah, kerana ia tidak
menerima setengah bayaran daripada mahar. Allah berfirman:
“Tidak berdosa kamu,
jika kamu talak isterimu sebelum kamu campuri mereka atau belum kamu tentukan
mahar mereka dan berilah mut’ah
kepada mereka, yang mampu menurut kemampuannya dan yang miskin menurut kadarnya
pula, suatu pemberian yang harus dilakukan dengan baik, sebagai suatu perbuatan
yang patut (dikerjakan) oleh orang-orang yang berbuat baik”. [27 surah
al-Baqarah: 237]
Ayat
ini mengharuskan suami membayar mut’ah
kepada isteri seperti telah tersebut dalam ayat itu, Demikian pendapat Ibn
‘Umar, ‘Ali bin Abi Thalib, Hasan bin Abi ‘I-Hasan, Sa’id bin Jubayr, Abu
Qallaba al-Zuhri Qatadah dan Dahhak bin Muzahim. Adapun pendapat Abu ‘Ubayd,
Malik bin Anas dan Syurayh, bahwa sunat
memberi mut’ah kepada isteri yang ditalak
seperti yang tersebut di atas itu, bahkan Malik dan murid-muridnya berpendapat
bahwa mut’ah sunat diberikan kepada
isterinya yang ditalak sebelum atau sesudah dicampuri suaminya. [28 Muhammad Bin Ahmad al-Ansari ‘l Qurtubi, Bidayat al-Mujtahid wa Nihayat al-Muqtasid
II, 1969M]
Adapun
golongan yang mengharuskan membayar mut’ah beralasan pada perintah ayat “wa matti’uhunna”, berilah mut’ah kepada mereka. Menurut
al-Qurbuti, pendapat inilah yang lebih utama, lebih benar, kerana dalam ayat
ini perintah ini berlaku umum dan lagi dalam ayat lain Allah lebih
mempertegaskan perintah-Nya itu dalam firman-Nya: “Wali ‘Imutallaqat mata’’’ [29 surah al-Baqarah 241]
untuk wanita-wanita yang ditalak harus diberikan mut’ah. Dengan alasan demikian, maka hukum “wajib” membayar mut’ah itu lebih jelas daripada “sunat”.
Alasan Malik ialah, bahwa Allah Taala berfirman di penghabisan ayat itu
(catatan 27 surah al-Baqarah: 237) “haqqan ‘ala ‘I-muhsinin”, kalau
sekiranya “wajib” tentu perkataan-Nya itu dihadapkan kepada semua orang, [30 Muhammad
Bin Ahmad al-Ansari ‘l Qurtubi loc.cit]
bukan
kepada kelompok “muhsinin” saja, kerana itu hukum mut’ah sunat.
Apabila
kita perhatikan dua buah ayat yang beturutan dalam surah al-Baqarah 2: 236 dan
237, maka ayat yang disebut lebih dahulu menjelaskan talak yang dijatuhkan
kepada isteri yang belum disentuh (dicampuri) suaminya dan belum ditentukan
maharnya, maka perempuan itu berhak menerima mut’ah menurut kadar kaya atau miskinnya suami. Ayat berikutnya,
menjelaskan bahwa isteri yang di talak sebelum dicampuri suaminya tetapi sudah
ditentukan besar maharnya maka perempuan itu berhak menerima setengah dari
jumlah mahar yang sudah ditentukan, ia tidak berhak atas mut’ah. Agaknya ini sebagai imbangan, bahwa isteri yang belum
ditentukan maharnya berhak berhak mut’ah,
sedangkan yang sudah ditentukan maharnya berhak menerima setengah maharnya;
keduanya ditalak sebelum dicampuri.
Al-Quran
menyebut empat macam keadaan isteri yang ditalak. Dua macam diantaranya seperti
yang sudah tersebut di atas. Dua macam lagi ialah, isteri yang ditalak suaminya
sesudah mereka campur dan sudah ditentukan maharnya. Dalam hal yang seperti
ini, suami tidak boleh kembali sedikitpun mahar yang sudah dilunasinya, [31 surah
an-Nisa’: 52] seperti yang sudah dijelaskan. Macam
terakhir ialah, isteri yang ditalak sesudah mereka campur tetapi belum
ditentukan besar mahar atau belum terbayar, maka wajiblah atas suami membayar
mahar mitsil. Kalau belum dilunasi (mahar musamma) maka mahar tersebut harus dibayar penuh. [32 Abu Abd
Allah Muhammad Bin Ahmad al-Ansari ‘l Qurtubi op.cit]
Menurut
Imam Syafi’i, mut’ah wajib diberikan
kepada setiap isteri yang ditalak dan sudah dicampuri, baik sudah ditentukan
bagi perempuan itu maharnya sebelum mereka campur ataupun sesudahnya. Kerana
firman Allah: “dan bagi perempuan-perempuan yang ditalak diberikan mut’ah
secara patut, sebagai hak kewajiban atas orang-orang yang bertakwa”. [33 surah
al-Baqarah: 241] Lagi pula Allah taala mengharuskan
dalam perceraian dengan cara talak itu secara “ihsan”, baik. Dibayarkannya
mut’ah - pada setiap perceraian dengan talak - adalah termasuk perceraian yang
baik.
Menurut
imam Hanafi, ada tiga macam hukum memberi mut’ah:
a. Wajib,
yaitu kepada isteri yang ditalak sebelum bercampur dengan suaminya dan belum
ditentukan maharnya.
b.
Sunat,
yaitu kepada isteri yang ditalak sesudah dicampuri tetapi belum ditentukan
maharnya, kerana perempuan itu berhak menerima mahar mitsil. Adanya mut’ah
untuk perempuan (yang semacam ini) tujuannya ialah supaya perceraian itu
berlangsung dengan baik (sebagaimana perintah Allah).
c. Sunat
muakkad, yaitu untuk isteri yang ditalak suaminya sesudah mereka campur dan
sudah ditentukan maharnya, maka pemberian mut’ah kepadanya berarti melakukan
perceraian dengan baik. [34
Muhammad Abu Zahrah, al-ahwal
al-Shakhsiyyah 1950M].
*** *** ***
III.
Petikan dari mukasurat 384 hingga 385:
8. Apakah perempuan yang beriddah berhak
mendapat mut’ah.
Mut’ah
ialah sejumlah harta yang harus diberikan suami kepada isterinya yang ditalak.
Seorang suami yang mentalak isterinya sebelum dicampur (dukhul) dan belum
ditentukan maharnya, ia harus (wajib) memberi mut’ah kepada isterinya itu.
Pemberian mut’ah ini adalah dalam
rangka mentalak isteri secara baik, sebagimana perintah Allah:
“Lakukan rujuk secara
makruf atau ceraikan dengan baik”. [42 surah al-Baqarah : 229]
Adapun perempuan yang
sudah ditentukan maharnya pada waktu akad nikah (mahar musamma) apabila ditalak suaminya sebelum campur, maka perempuan
itu berhak menerima setengah dari jumlah mahar yang sudah ditentukan itu. Kalau
demikian halnya, maka mut’ah itu sebagai pengganti setengah mahar musamma bagi
perempuan yang belum ditentukan maharnya. Kalau perempuan itu ditalak sesudah
dicampuri suaminya, maka ia berhak menerima mahar itu sepenuhnya (mahar musamma
atau mahar mitsil).
Para
ulama’ berbeza pendapat tentang hukum mut’ah itu.
Jumhur
fuqaha berpendapat, bahawa mut’ah itu
tidak wajib untuk setiap perempuan yang ditalak suaminya.
Menurut
Abu Hanifah, mut’ah itu wajib
diberikan kepada perempuan yang ditalak suaminya sebelum dicampuri dan belum
ditentukan maharnya. Alasannya, firman Allah:
“Hai orang-orang yang
beriman, apabila kamu mengawini perempuan-perempuan mukmin, kemudian kamu talak
mereka sebelum kamu campur mereka maka mereka tidak perlu beriddah. Berilah
kepada mereka mut’ah dan ceraikan
mereka dengan baik”. [43 surah
al-Ahzab : 49].
Bagi perempuan yang
sudah ditentukan maharnya tidak wajib atas suaminya memberi mut’ah. Alasannya:
“Jika kamu talak
mereka sebelum kamu campuri sedangkan maharnya telah kamu tentukan maka bagi
perempuan itu setengah dari mahar yang kamu tentukan itu”. [44 surah
al-Baqarah : 237]. Demikian Hanafi.
Menurut
imam Syafi’i, mut’ah itu wajib
diberikan kepada setiap perempuan yang diceraikan, jika perceraian itu
datangnya dari pihak suami, kecuali terhadap perempuan yang sudah ditentukan
maharnya dan diceraikan sebelum mereka campur. Alasannya firman Allah:
“Berilah mut’ah
kepada mereka, kewajiban atas orang yang mampu menurut kemampuannya dan orang
yang tidak mampu menurut ketidak mampuannya”. [45 surah al-Baqarah
: 237].
Ayat ini menunjukkan
umum setiap perempuan yang diceraikan suaminya, kecuali yang sudah ditentukan
maharnya dan diceraikan sebelum dicampuri, demikian imam Syafi’i.
Menurut
imam Malik, pemberian mut’ah kepada
isteri yang ditalak itu hukumnya sunat, bukan wajib. Kerana firman Allah (lih.
Catatan: 45), pada akhir ayat itu ditegaskan: “haqqan ‘ala
‘I-muhsinin”, sebenarnya suatu hal yang patut atas orang-orang ingin berbuat
baik.
Sebahagian
golongan Zahiri berpendapat, wajib memberi mut’ah
pada setiap perempuan yang ditalak, kerana perintah memberi mut’ah kepada mereka yang terdapat dalam
al-Quran menunjukkan wajib. [46
Muhammad bin Ahmad bin Rusyd al-Qurtubi Bidayat al-Mujtahid wa Nihayat
al-Muqtasid 1969M hal. 105 – 106]. Mut’ah diberikan kepada perempuan yang
ditalak seperti yang telah dijelaskan di atas. Semua perempuan yang ditalak
suaminya harus beriddah kecuali isteri yang ditalak belum dicampuri. Diantara fuqaha yang tersebut di atas
berpendapat, bahawa mut’ah itu
diberikan kepada setiap perempuan yang ditalak suaminya. Dengan demikian
tentulah pemberiannya itu dilaksanakan pada waktu iddah, meskipun tidak ada larangan untuk memberikannya sehabis masa
iddah.
Besar
kecilnya mut’ah yang akan diberikan
kepada mereka ialah berbeza-beza menurut kemampuan suami, jadi tidak ada batas
tertentu. Hakim dapat mempertimbangkan wajib atau tidaknya mut’ah bagi isteri
yang diceraikan suaminya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan