Perceraian yang berlaku secara tebus talaq [khuluk] adalah merupakan
salah satu sebab gugurnya hak dan kelayakan untuk menuntut bayaran mut’ah dari bekas suami.
Posting kali ini saya tulis dalam bentuk hujahan ringkas kepada suatu bantahan awal dalam suatu prosiding Mahkamah Syariah di mana pihak isteri menuntut bayaran mut’ah terhadap bekas suaminya sedangkan perceraian antara pasangan itu adalah melalui proses perceraian khuluk dihadapan Hakim Mahkamah Syariah dengan bayaran wang tunai pada jumlah yang dipersetujui oleh masing-masing pihak.
Berikut ialah hujahan ringkas
yang dimaksudkan untuk tatapan dan renungan bersama.
***************************************************
HUJAHAN BERTULIS DEFENDAN TERHADAP NOTIS BANTAHAN AWAL
Defendan
dalam prosiding ini telah memfailkan suatu bantahan awal ini dan memohon agar
tindakan Plaintif dibuang/dibatalkan dengan kos.
FAKTA KES
Plaintif dan Defendan telah bernikah pada ... Mereka kemudiannya bercerai
di Mahkamah Rendah Syariah ... pada ... secara khuluk. Bayaran khuluk adalah
sebanyak RM... Lihat perenggan 5 Pernyataan Tuntutan.
Perceraian itu didaftarkan di ... dan suatu surat perakuan cerai No: XXX bertarikh
VVVV dikeluarkan. Lihat lampiran B kepada Pernyataan Tuntutan.
Plaintif dalam prosiding ini memohon agar Defendan membayar mut’ah sebanyak
RMXXX mengikut seksyen 58 EUKI 2005.
ISU BANTAHAN AWAL
Adalah dihujahkan bahawa perceraian secara khuluk adalah merupakan talaq bain-sughra
yakni sejenis talaq yang tidak boleh dirujukkan.
Peruntukan Seksyen 49 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam 2005:
Perceraian
khul’ atau cerai tebus talaq
[1] Jika suami tidak
bersetuju menjatuhkan talaq dengan kerelaanya sendiri, tetapi pihak-pihak itu
bersetuju bercerai dengan cara penebusan atau cerai tebus talaq, Mahkamah
hendaklah, selepas jumlah bayaran tebus talaq dipersetujui oleh pihak-pihak
itu, mengarahkan suami itu melafazkan perceraian dengan cara penebusan, dan
perceraian itu adalah ba-in-sughra atau tak boleh dirujukkan.
Persoalan
isu bantahan awal disini adalah samada isteri tidak
berhak mendapat mut'ah jika isteri telah membuat perceraian secara khuluk (tebus
talaq) atau menukarkan hak mut'ahnya sebagai 'iwad atau bayaran bagi tebus
talaq.
Sebahagian ulama berpendapat bahawa wanita yang khulu’ dan mula’anah tidak
mendapatkan mut’ah karena mereka yang menghendaki perceraian.
Ibnu Qasim berkata, tidak ada mut’ah dalam hal pernikahan yang di-fasakh
(dibatalkan). Adapun ayat “Kepada wanita-wanita yang diceraikan (hendaklah
diberikan oleh suaminya) mut’ah menurut yang ma’ruf’ dalam Surah al-Baqarah
ayat 241 hanya mengenai dan berlaku pada wanita yang ditalak sahaja tetapi
tidak merangkumi para isteri yang di-fasakh (digugurkan akad nikahnya), seperti
khulu’ dan mula’anah.
Sebahagian ulama yang lain pula seperti at-Tirmidzi, Atha’ dan an-Nakha’i
rahimahumullah, berpendapat bahawa wanita yang khulu’ mendapat mut’ah.
Mahmood Zuhdi Hj Abdul Majid dalam buku Undang-Undang
Keluarga Islam, Konsep dan Perlaksanannya di Malaysia.dimukasurat 176 – 178
berkata bahawa:
Mengikut Imam
Syafi’i, mut’ah diwajibkan ke atas suami sekiranya perceraian itu dari
kehendak suami dan bukan dari permintaan isteri atau tebus talak.
Maka sehubungan dengan itu, jika perceraian itu adalah secara tebus talaq [khuluk]
maka mut’ah adalah tidak jatuh wajib. Bahkan merupakan sebab gugurnya hak
isteri untuk mendapatkan bayaran mut’ah.
Wahbah
al Zuhaili
dalam FIQH & PERUNDANGAN
ISLAM Jilid VII setelah mengulas dan menyatakan bahawa Mazhab Maliki berpendapat bahawa mut’ah adalah
sunat bagi semua perempuan yang diceraikan oleh suaminya telah berkata:
Mereka
berpendapat bahawa perempuan yang diceraikan oleh suami ada tiga bahagian iaitu
perempuan yang diceraikan sebelum bersatu dengan suami dan sebelum ditentukan
maharnya, maka ia berhak mendapat mut’ah dan tidak berhak
mendapat sesuatu pun daripada mahar. Perempuan yang diceraikan sebelum bersatu
dengan suami dan setelah ditentukan maharnya, maka tidak ada mut’ah baginya.
Manakala perempuan yang diceraikan setelah bersatu dengan suami, sama ada
sebelum ditentukan mahar ataupun setelah ditentukannya, maka ia berhak
mendapat mut’ah. Bagaimana pun tidak ada mut’ah bagi
perempuan pada setiap perceraian yang dipilih oleh perempuan, seperti isteri
kepada orang gila, orang berpenyakit sopak, orang mati pucuk dan tidak
ada mut’ah pada perceraian dengan sebab fasakh, khulu’ dan li’an.
Dalam kes SALMA v MAT AKHIR 5 [1983] JH 161 Timbalan Kadi Besar
Mahkamah telah memutuskan bahawa tuntutan isteri untuk bayaran mut’ah adalah
dibenarkan kerana suami gagal membuktikan keujudan sebab-sebab yang
menggugurkan bayaran mut’ah dalam kes itu seperti kholok dan sebagainya. Dengan
kata lain jika umpamanya suami [Defendan] dalam kes itu dapat membuktikan
bahawa perceraian pasangan itu adalah dengan cara khuluk maka bayaran mut’ah
adalah gugur dan tidak layak dituntut siisteri.
Di mukasurat 172 Mahkamah itu berkata:
‘... (J) [yakni Defendan] tidak dapat
... membuktikan dalam Mahkamah ini akan wujudnya apa-apa sebab bagi
menggugurkan bayaran mutah seperti kholok atau sebagainya.’
Dalam kes MOHAMAD SUKRI SALLEH v NALMA YAACOB [2005] 1CLJ 433
Mahkamah Rayuan Syariah Kelantan berkata bahawa:
‘Perceraian tebus talak (khul’) diharuskan oleh Islam ...’
Mahkamah Rayuan Syariah tersebut berkata sedemikian dengan bersandarkan
kepada nas-nas berikut:
1. maksud firman Allah dalam surah al Baqarah :
229
Jika kamu khuatir bahawa kedua-duanya
tidak dapat menegakkan aturan-aturan hukum Allah, maka tidaklah mereka berdosa
mengenai bayaran tebus talak yang diberikan oleh isteri untuk tebuskan dirinya
dan mengenai pengembalian suami akan bayaran itu.
2. Maksud hadis riwayat
Bukhari daripada Ibnu Abas r.a:
Isteri Thabit bin Qais telah datang
berjumpa Rasulullah s.a.w. dan berkata, “Wahai Rasulullah, aku tidak hendak
mencela dan memburuk-burukkan Thabit tetapi aku takut menjadi kufur nikmat.
Maka sabda Nabi, “Kamu sanggup
mengembalikan kebunnya yang dijadikan mas kahwin semasa perkahwinan kamu
dahulu?” Jawabnya - “Ya,” jawabnya. Lalu Nabi menyuruh Thabit terima balik
kebunnya dan cerai isterinya dengan satu talak [tebus talak].
Dihujahkan bahawa dalam syariat Islam kebiasaan yang tidak bertentangan
dengan ajaran agama dapat menjadi dalil syarak yang diakui.
Saya merujuk kepada hadis riwayat dari Ibnu Mas’ud r.a. :
مَا رَآهُ الْمُسْلِمُوْنَ
حَسَنًا فَهُوَ عِنْدَ اللهِ تَعَالَى حَسَنٌ،
وَمَا رَآهُ
الْمُسْلِمُوْنَ قَبِيْحًا فَهُوَ عِنْدَ اللهِ تَعَالَى قَبِيْحٌ
Maksudnya:
“Apa yang dianggap oleh kaum muslimin
sebagai suatu kebaikan, maka hal itu adalah baik menurut Allah SWT. Dan apa
yang dianggap oleh kaum muslimin suatu kejelekan, maka hal itu adalah jelek
menurut Allah SWT.” (HR. Ahmad).
Dengan demikian, seorang isteri yang menuntut cerai dari suaminya secara
khuluk harus mengembalikan mahar yang diberikan kepadanya. Ia juga harus
menggugurkan hak-haknya di masa mendatang, seperti hak nafkah selama iddah, dan
mahar yang belum sempat dibayar.
Perlu diingat bahawa perceraian diantara pasangan Plaintif dan Defendan
dalam kes ini adalah menepati kehendak seksyen 49 Enakmen Undang-Undang
Keluarga Islam 2005.
Maka sebab perceraian dalam kes ini adalah merupakan apa yang dimaksudkan
sebagai ‘sebab yang patut’ didalam seksyen 58 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam 2005.
Seksyen 58 itu memperuntukkan:
Seksyen
58. Mut’ah atau pemberian saguhati kepada perempuan yang diceraikan tanpa sebab
yang patut
Selain daripada haknya
untuk memohon nafkah, seseorang perempuan yang telah diceraikan tanpa sebab
yang patut oleh suaminya boleh memohon mut’ah atau pemberian saguhati
kepada Mahkamah, dan Mahkamah boleh, selepas mendengar pihak-pihak itu dan
apabila berpuas hati bahawa perempuan itu telah diceraikan tanpa sebab yang
patut, memerintahkan suami membayar sejumlah wang yang wajar dan patut mengikut
Hukum Syarak.
PENUTUP
Maka dengan yang demikian adalah dihujahkan bahawa Plaintif tiada kausa
tindakan untuk menuntut mut’ah terhadap Defendan.
MOHON AGAR
bantahan awal ini dibenarkan dan tindakan Plaintif dibuang/dibatalkan dengan
kos.
Bertarikh
pada ... ...
.............….……..……………
Peguam Syarie Defendan
HUJAHAN BANTAHAN AWAL ini difailkan
oleh ...
assalamualaikum ustaz . saya nak tanya lebih lanjut berkenaan talaq (khuluk) . dan apa pandangan ustaz tentang hal ini ..
BalasPadamassalamualaikum ustz... berapa kali eddah utk cerai tebus talak?
BalasPadam