Walaupun
pada dasarnya isteri yang diceraikan berhak mendapat bayaran mut’ah dari
suaminya namun hak tersebut akan hilang, lupus atau lucut dalam beberapa hal keadaan,
situasi dan faktor. Salah satu darinya adalah:
- - apabila isteri bersetuju dalam perjanjian yang dibuat
selepas perceraian bahawa dia tidak akan menuntut mut'ah daripada suaminya.
Untuk panduan serta penjelasan berikut ialah antara beberapa
kes yang telah di putuskan di Mahkamah Syariah Malaysia dan di lapurkan di
dalam Jurnal Hukum Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia berkaitan kenyataan persoalan
diatas.
Joriah binti Doralim v Ibrahim bin
Mamat 14 [2001] 1 JH 89. Pemohon dalam kes ini selain menuntut
bayan nafkah eddah ada juga menuntut bayaran mut’ah sebanyak RM5,000.00. Diputuskan
oleh Mahkamah Tinggi Syariah Melaka bahawa tuntutan mut’ah ditolak kerana dalam
catatan Sijil Daftar Cerai ada tertulis ‘tidak menuntut’ maknanya
sebagai persetujuan Plaintif tidak mahu menuntut.
Y.A.A.Datuk Hj Ibrahim Lembut dalam kes ini berkata:
Mengikut keterangan-keterangan ternyata perceraian bukan
dari sebab keaiban isteri atau fasakh isteri tetapi dari suami sendiri. Dengan talaq satu rajie. Oleh
itu pihak isteri berhak mendapat kedua-dua nafkah iaitu mutaah dan eddahnya.
Soalnya sekarang samada hak nafkah itu sudah terlupus kerana catatan ‘tidak
menuntut’ sepertimana yang tercatat dalam sijil daftar cerai bil. 66/97 muka
surat satu (1) IDP (Penentang) sebagai persetujuan. Dan Mahkamah tidak
teragak-agak, pembelaan berikut ialah res judicata, jika tdak dibuktikan
catatan ‘tidak menuntut’ membawa erti
‘bukan tidak mahu menuntut’.
Dari keterangan dan hujah Pemohon yang diperolehi
berkenaan catatan itu, Penentang selain menafikan ada keredaan dan mendakwa ini
adalah tuntutan baru, saya berpendapat samada keredaan telah berlaku atau tidak
atau tuntutan baru, yang perlu diberi perhatian dan pasti, Pemohon hendaklah
membuktikan catatan itu, telah memberi erti selain daripada tidak mahu
menuntut. Pemohon telah gagal membuktikannya. Mahkamah menolak kedua-dua
tuntutan nafkah [mutaah] dan eddah.
RAHIMA BINTI BABA v ABU HANIFAH BIN BACHIK 19 [2005] 1 JH
171. Apabila Plaintif menuntut fasakh suami memberi syarat untuk bercerai yang
antara lain bahawa Defendan tidak akan memberi nafkah iddah, mut'ah dan sebagainya. Syarat ini diterima
isteri dan mereka bercerai di Mahkamah Qadi. Mahkamah Qadi meluluskan
permohonan perceraian itu dengan menambah bahawa atas persetujuan bersama
Mahkamah Qadi meluluskan syarat-syarat yang diberikan suami terhadap isteri dan
penerimaannya diterima isteri. Antara syarat-syarat yang ditetapkan atau
dipersetujui itu adalah suami akan menceraikan isteri dengan syarat suami tidak
akan membayar nafkah iddah, mutaah dan sebagainya.
Selepas perceraian itu Plaintif memfailkan tuntutan harta
sepencarian di Mahkamah Tinggi Syariah menolak tuntutan itu kerana Plaintif
telah menggugurkan haknya keatas tuntutan itu sebagai syarat perceraian.
Tuntutan pemberian sebanyak RM10,000.00 juga ditolak kerana tiada dalam
pliding. Plaintif kemudiannya merayu kepada Mahkamah Rayuan Syariah.
Namun Mahkamah Rayuan Syariah Selangor mengekalkan
keputusan Mahkamah Tinggi dan berkata:
Mengikut Wahbah Zuhaili dalam kitabnya al Fiqh al Islami
wa adillatuh Jilid 6 Dar al Fikr 1997 ms 4377-78 syarat pelepasan/ibrak
ada dua iaitu: perkara yang hendak diibrakkan adalah berupa hak dan bukan
barang; dan perkara yang hendak diibrakkan itu hendaklah wujud ketika ketika
ibra' dilakukan. Tiada syarat perkara yang hendak diibrakkan itu
diketahui/maklum kadar dan sifatnya.
... Setelah kami meneliti kami dapati hak Pemohon pada waktu itu adalah hak
yang sah untuk diibrakkan. ... Dalam hal ini kami dapati bahawa harta-harta
yang menjadi tuntutan Perayu adalah selari dengan definisi harta sepencarian
menurut seksyen 2 diatas. ...
Adapun hak-hak Perayu yang lain seperti nafkah iddah dan mut'ah adalah tidak sah diibrakkan
kerana hak-hak ini masih belum wujud sehinggalah jatuh talak. Oleh yang
demikian kami berpendapat hak-hak ini masih boleh dituntut oleh Perayu jika
ingin berbuat demikian.
Mengenai isu pemberian wang RM10,000.00 itu kami sependapat dengan YA Hakim
Mahkamah Tinggi Syariah bahawa setelah kami meneliti Rekod Rayuan kami dapati
tiada dalam tuntutan Pemohon. Oleh yang demikian kami berpendapat tiada hukuman
atau keputusan mengenainya.
BABJI BABJAN v ZAINAB MOHD SALLEH – 29 [2009] 2 JH 175. Plaintif dalam kes ini memfailkan
permohonan untuk mengubah Perintah/Perjanjian Persetujuan yang dirakam sebelum
itu di Majlis Sulh dan di rekodkan Mahkamah. Permohonan itu adalah terhadap
Perintah mengenai nafkah anak, hak jagaan dan muta’ah. Defendan membuat
bantahan awal memohon agar Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Lumpur membatalkan
permohonan-permohonan Plaintif tersebut.
Diputuskan oleh Mahkamah bahawa permohonan untuk mengubah
Perintah mengenai nafkah anak dan hak jagaan anak adalah boleh diteruskan
berdasarkan seksyen 76 Akta Undang-Undang Keluarga Islam 1984.
Seksyen 76. Kuasa bagi Mahkamah mengubah perjanjian penjagaan atau nafkah
seseorang anak.
Mahkamah boleh pada bila-bila masa dan dari semasa ke semasa mengubah
syarat-syarat sesuatu perjanjian berhubung dengan penjagaan atau nafkah
seseorang anak sama ada perjanjian itu dibuat sebelum atau selepas tarikh yang
ditetapkan, walau apapun peruntukkan yang berlawanan dalam perjanjian itu, jika
Mahkamah berpuashati bahawa adalah munasabah dan untuk kebajikan anak itu
berbuat demikian.
Manakala bantahan awal terhadap pemfailan permohonan
untuk meminda perintah persetujuan mengenai bayaran mutaah sebanyak RM50,000.00
kepada RM20,000.00 adalah dibenarkan. maka jumlah mut’ah yang perlu dibayar
adalah kekal sebanyak RM50,000.00. Alasan Mahkamah adalah merujuk kepada Arahan
Amalan No. 5 tahun 2006; No. 11 tahun 2005 dan No. 15 tahun 2006.
YA Hakim dalam kes itu berkata:
Arahan Amalan No, 5 tahun 2006 ini dijadikan sandaran, iaitu menyatakan
berkaitan Kesan Perjanjian Sulh:
kesan perjanjian persetujuan Sulh yang menepati kehendak Hukum Syarak yang
telah direkodkan dan disahkan oleh Mahkamah tidak boleh ditarik balik dan tidak
boleh dirayu oleh pihak-pihak yang terlibat dengan perjanjian persetujuan
tersebut.
Tafsiran bagi maksud ‘tidak boleh ditarik balik dan tidak
boleh dirayu’ dalam Arahan Amalan No. 5 tahun 2006 ini juga perlu
diperjelaskan, iaitu mahkamah berpendapat bahawa kesan suatu perjanjian secara
sulh bukan sahaja tidak boleh ditarik balik dan tidak boleh dirayu sahaja,
malah turut bermaksud bahawa tidak boleh dibuat pindaan tanpa persetujuan pihak
yang satu lagi dan tidak boleh diubah perintah tersebut tanpa mencapai persetujuan
bersama antara pihak-pihak.
...
Berdasarkan pemakaian Arahan Amalan No. 5 tahun 2006 ini,
... setiap perjanjian sulh yang dimaksudkan dalam Arahan Amalan juga membawa
maksud perjanjian bersama. Kedua-dua terma ini perlu dibaca bersama dan dengan
itu mana-mana perkara berkenaan persetujuan bersama turut disebut ‘dan/atau
sulh’. Contoh yang Mahkamah berikan ialah Arahan Amalan No. 11 tahun 2005 iaitu:
Mahkamah Rendah Syariah hendaklah merekodkan apa-apa terma Persetujuan
Bersama dan/atau Sulh tetapi tidak boleh mengendorskan dalam kes-kes yang
mana bidangkuasanya adalah termasuk di dalam bidangkuasa Mahkamah Tinggi
Syariah.
Begitu juga dengan Arahan Amalan No. 15 tahun 2006:
Perjanjian-perjanjian persetujuan bersama atau perjanjian
semasa Majlis Sulh tidak boleh
menggugurkan hak-hak isteri yang belum disabitkan melalui talaq iaitu nafkah
iddah dan mut’ah dan hak anak iaitu hadhanah dan nafkah anak.
salam cik zul
BalasPadamulasan yang menarik
wa 'alaikum salam en hafizk. Terima kasih.
PadamSalam en. Zul..
BalasPadamSy nk bertanya, adakah gugur hak mutaah bg isteri sekiranya dia diceraikan oleh suami atas sebab suami tidak tahan dgn perangai dn kelakuan isteri yg sgt tdk menghormati suami, mencaci suami, memaki suami, memaki ipar dn mertua dihadapan suami, memukul suami di khalayak ramai dn di depan ank2. Isteri bagaimanapun tdk mengaku telah melakukan semua itu. Bagaimanakah cara utk membuktikan perbuatan isteri itu sekiranya semasa kejadian hnya ada mereka berdua dn ank2 yg msh kecil?
Mohon pencerahan.
Boleh ke suami berkahwin lagi sebelum menyelesaikan muta'ah dan eddah bekas isteri????
BalasPadamAssalamualaikum... sy inginkan penjelasan bagaimana tindakan jika seorang suami yg sudah berkahwin itu telah memalsukan dokumen dengan menyatakan bahawa dia masih bujang sedangkan telah berkahwin? Dan ke manakah tempat pengaduan bagi pihak isteri pertama yg paling sesuai jika suami disabitkan dengan kesalahan tersebut?
BalasPadamAlsmwkm.. bagaimana jika si suami menceraikan isterinya BERSEBAB contohnya Isteri curang, isteri tidak menjalankan tanggungjawap nya sebagai seorang isteri? layak kah dia untuk menuntut Mutaah?? Sila jelaskan Terima Kasih
BalasPadamPertanyaan adakah layak bekas isteri dapat tuntut muta'ah jika perceraian saya cerai tebus talaq bayar rm 1.00, yg dibayar oleh bekas isteri saya kepada saya...cerai tebus talaq, bain suru, khuluk...saya dah selesai nafkah anak, yg ke 5, rm 500.00, sebulan dan harta sepencarian dan surat mahkamah dah diluluskan..tuntutan mutaan di kait2kan cerita lama dan harta mudah alih, dan harta2 lain..tuntutan muta'ahnya sebanyak RM 702,600.00...
BalasPadam