WAKALAH PEGUAM
SYARIE – Siri 1
Enakmen Tatacara Mal Mahkamah Syariah Pahang 2002 ada memperuntukkan
mengenai topik persoalan untuk menggunakan khidmat Peguam Syarie bagi mewakili pihak
yang bertikai di Mahkamah Syariah di negeri Pahang. Pihak-pihak di benarkan
untuk melantik atau menukarkan Peguam Syarie masing-masing di bawah Bahagian 5
Enakmen tersebut. Seksyen 3 (1) -nya ada memberi maksud Peguam Syarie
sebagaimana berikut:
Seksyen
3. Tafsiran
(1)
Dalam Enakmen ini, melainkan jika konteksnya menghendaki makna yang lain—
“Peguam
Syarie” mempunyai erti yang sama yang diberikan kepadanya dalam Enakmen
Pentadbiran;
‘Enakmen Pentadbiran’ yang
di maksudkan dalam tafsiran tersebut menurut seksyen yang sama adalah ENAKMEN
PENTADBIRAN UNDANG-UNDANG ISLAM 1991 (Pahang):
“Enakmen
Pentadbiran” ertinya Enakmen Pentadbiran Undang-Undang Islam 1991 [Enakmen
No. 3 tahun 1991];
Perkataan dan phrasa tertentu
seperti ‘Mahkamah Syariah’; ‘Pegawai Undang-Undang Kerajaan Persekutuan’; dan
‘Peguam Syarie’ ada di tafsirkan oleh seksyen 2 ENAKMEN PENTADBIRAN
UNDANG-UNDANG ISLAM 1991 [Enakmen No. 3 Tahun 1991] tersebut sebagaimana
berikut:
Seksyen 2. Tafsiran.
(1) Dalam Enakmen ini, melainkan konteksnya
menghendaki makna yang lain -
...
"Mahkamah Syariah" ertinya Mahkamah Rendah Syariah, Mahkamah Tinggi Syariah, atau Mahkamah Rayuan Syariah, mengikut mana yang berkenaan, yang ditubuhkan di bawah seksyen 42;
"Mahkamah Syariah" ertinya Mahkamah Rendah Syariah, Mahkamah Tinggi Syariah, atau Mahkamah Rayuan Syariah, mengikut mana yang berkenaan, yang ditubuhkan di bawah seksyen 42;
...
"pegawai undang-undang Kerajaan
Persekutuan" ertinya seseorang Peguam Kanan Persekutuan, Peguam Persekutuan
dan termasuklah seseorang Pembantu Undang-Undang;
"Peguam Syarie" ertinya seseorang yang
dilantik di bawah seksyen 66;
Di
bawah Enakmen Pentadbiran tersebut "Majlis Ugama Islam dan Adat Resam
Melayu Pahang" adalah pihak berwajib yang melantik mana-mana orang yang berkelayakan
sebagai Peguam Syarie. Menurut seksyen 2 diatas "Peguam Syarie"
ertinya seseorang yang dilantik di bawah seksyen 66 (Enakmen Pentadbiran).
Peruntukan seksyen 66 itu adalah seperti berikut:
Seksyen
66. Peguam Syarie.
(1)
Majlis boleh melantik mana-mana pegawai undang-undang Kerajaan Persekutuan
beragama Islam dan mana-mana peguambela dan peguamcara beragama Islam yang
memiliki sijil sah yang dikeluarkan di bawah Akta Profesion Undang-Undang 1976 [Akta 166], atau mana-mana
orang yang berkelayakan menjadi Peguam Syarie untuk hadir dan mewakili
mana-mana pihak dalam mana-mana Mahkamah Syariah.
(2)
Kelayakan bagi perlantikan sebagai Peguam Syarie hendaklah ditetapkan oleh
peraturan yang dibuat oleh Majlis.
(3)
Peraturan tersebut boleh memperuntukkan bahawa tiap-tiap orang yang dilantik
menjadi Peguam Syarie hendaklah memiliki Sijil yang dikeluarkan oleh Majlis dan
ditandatangani oleh Yang Dipertua setelah dibayar fee yang ditetapkan. Sijil
tersebut hendaklah dipanggil Sijil Peguam Syarie.
(4)
Majlis boleh pada bila-bila masa membatalkan Sijil Peguam Syarie yang
dikeluarkan di bawah subseksyen (3).
(5)
Majlis boleh mengecualikan mana-mana pegawai undang-undang Kerajaan Persekutuan
daripada memiliki Sijil Peguam Syarie untuk hadir dan mewakili mana-mana pihak
dalam mana-mana Mahkamah Syariah.
Bagi setiap
orang/pihak yang ingin menggunakan khidmat Peguam Syarie untuk mewakili beliau
di dalam apa-apa prosiding di Mahkamah Syariah hendaklah terlebih dahulu
mematuhi prosedur/tatacara Mahkamah Syariah yang tertentu. Salah satunya ialah
berkenaan penyempurnaan wakalah peguam syarie. Sehubungan dengan itu mari kita
lihat apa yang terjadi dalam kes BADARIAH HARON v IDRIS MAHMUD 20
[2005] 1 JH 57 serta alasan penghakiman kes tersebut.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Dalam kes BADARIAH
HARON v IDRIS MAHMUD ini Plaintif membuat tuntutan mut’ah dan harta
sepencarian terhadap bekas suaminya. Terhadap prosiding ini pihak Defendan
(suami) memfailkan suatu Notis Bantahan Awal untuk membatalkan tindakan
tuntutan Plaintif tanpa perlu memfailkan Pliding Pembelaan mahupun di jalankan
perbicaraan untuk prosiding induk yang berkenaan. Isu utama dalam bantahan awal
itu adalah berkaitan Wakalah samada ia di sempurnakan dengan teratur mengikut
prosedur dan syarak. Defendan mengatakan bahawa wakalah di antara Plaintif dan Peguam
Syarienya tidak berlaku di hadapan Pendaftar atau Hakim sepertimana peruntukan
seksyen 34(1) Enakmen Prosedur Mal Mahkamah Syariah (Selangor) 2003 berikut:
Pelantikan seseorang Peguam Syarie hendaklah dilafazkan
oleh orang yang melantiknya, dan diterima oleh Peguam Syarie yang dilantik
sedemikian, di hadapan Mahkamah atau Pendaftar.
YA Hakim
Mahkamah Tinggi Syariah Selangor dalam Penghakimannya berkata di ms 63 – 66:
Defendan juga
mendakwa tandatangan Peguam Syarie Plaintif di dalam pliding mut’ah dan harta
sepencarian adalah tidak sah kerana Plaintif tidak melafazkan wakalah kepada
Peguam Syarienya sebagaimana aturan di bawah sek. 34(1) Enakmen Prosedur Mal
Mahkamah Syariah 2003 sebenarnya telah tidak berlaku. Dengan kata lain
Plaintif hendaklah menyempurnakan wakalah terlebih dahulu kepada Peguam
Syarienya, barulah Peguam Syarie Plaintif boleh menandatangani pliding
plaintif dalam tuntutan mut’ah dan harta sepencarian sebagaimana di
peruntukan di dalam sek. 63(1) berbunyi:
‘Tiap-tiap pernyataan tuntutan hendaklah
ditandatangani oleh Plaintif atau Peguam Syarienya ...’
Mahkamah
bersetuju dengan hujahan balas Defendan bahawa keadaan ini jika benar-benar
berlaku bukan lagi satu kesilapan atau khilaf dari segi fakta yang akan
membawa kesan kepada keseluruhan prosiding kedua-dua tuntutan Plaintif.
Kesilapan Plaintif tersebut adalah dari segi pliding iaitu wakalah
perlantikan Peguam Syarienya yang boleh membawa kepada tindakan Peguam
Syarienya adalah tidak sah sejak mula.
Kesilapan
wakalah tidak boleh diperbetulkan atau dipinda tetapi hanya boleh dibatal,
dilepaskan atau ditarik balik atau di buat pertukaran Peguam Syarie baru
seperti di peruntukan didalam sek. 36, 37 dan 39 Enakmen Prosedur Mal
Mahkamah Syariah 2003.
Soalnya adakah
benar seperti dakwaan Defendan bahawa wakalah di antara Plaintif dan Peguam
Syarienya tidak berlaku dan sekiranya berlaku adakah tandatangan Plaintif dan
Peguam Syarienya adalah menjadi satu syarat perlantikan Peguam atau wakil?
Sebelum
menjawab kedua-dua isu di atas suka Mahkamah merujuk kepada penghujahan
Plaintif dan nas syarie – bagaimana perlantikan peguam atau wakil dan
berkuatkuasa. Plaintif dalam hujahan balasnya menyatakan Defendan telah
melampau dan mempunyai niat jahat apabila mempertikaikan satu dokumen rasmi
Mahkamah yang telah disempurnakan mengikut aturan dan kehendak sek. 34(1) dan
(2) Enakmen Prosedur Mal Mahkamah Syariah Selangor 2003 .
Dokumen
tersebut telah dimetraikan di hadapan Penolong Pendaftar Mahkamah Rendah
Syariah Gombak Timor di Keramat Selangor pada 20.12.2004 sebagaimana
ditunjukkan secara kolektif dalam lampiran 1 Plaintif.
Mengikut
Arahan Amalan N0. 6 Tahun 2002, lafaz wakalah, ikrar dan Affidavit bolehlah
dibacakan di hadapan Hakim, Pendaftar, Pegawai Sulh, Penolong Pendaftar atau
mana-mana orang yang diturunkan kuasa berhubung dengannya.
Isu samada
tandatangan Plaintif di dalam Borang MS 5 Wakalah Peguam Syarie sebagai palsu
adalah dinafikan Plaintif. Sebaliknya Mahkamah dapati tiada kenyataan yang
boleh di pertikaikan bahawa Peguam Syarie Plaintif telah menarik balik
perwakilannya di mana-mana peringkat prosiding.
Di sini
Mahkamah merujuk kepada nas-nas syarie yang dengan jelas ada di nyatakan di
dalam kitab Mughni al-Muhtaj Jld 3
hlm 317 dengan maksud:
‘wakalah berlaku apabila sesorang itu
mewakilkan urusannya kepada seseorang yang lain atau apabila seseorang
mengambil tempat orang lain.’
Merujuk firman Allah SWT di dalam Surah
al-Kahfi ayat 19 berbunyi:
.............
Bermaksud: ‘Maka suruhlah salah seorang
di antara kamu pergi ke Kota dengan membawa wang perakmu itu dan hendaklah
dia lihat manakah makanan yang lebih baik. Maka hendaklah ia membawa makanan
itu untukmu sedikit habuan daripadanya.’
Pengertian nas-nas
di atas ialah bahawa penyerahan sesuatu urusan kepada orang lain sebagai
wakilnya tanpa bantahan atau penolakan maka berlakulah wakalah perlantikan.
Rukun wakalah adalah:
1. Pihak atau orang yang mewakilkan (al
muwakkil);
2. Pihak atau orang yang menerima wakil (al
wakil);
3. Perkara atau benda yang diwakilkan (al
muwakal fih);
4. Sighah atau lafaz.
Menurut
pendapat Imam Syafie. Orang yang memberi wakil hendaklah melafazkan ijab
wakalahnya. Pihak yang menerima wakil tidak disyaratkan untuk menjawab atau
menerimanya, memadai ia tidak membuat bantahan.
Isu samada
Plaintif menandatangani atau tidak Borang MS 5 tersebut tidak relevan lagi
kerana tandatangan hanya sebagai petunjuk bahawasanya Plaintif telah berlafaz
sighah di hadapan Penolong Pendaftar Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timor di
Keramat Selangor pada 20.12.2004 dan disahkan. Masalah tandatangan Plaintif
tidak sama tidaklah membawa kepada terbatasnya orosiding asalkan Peguam
Syarie Plaintif atau wakilnya tidak menolak perwakilan Plaintif tersebut.
Keputusan
SETELAH
MAHKAMAH meneliti bantahan awal Defendan adalah berkaitan wakalah Plaintif
dalam tuntutan-tuntutan yang Mahkamah ini berbidangkuasa untuk mendengar dan
memutuskannya DAN Hujah Jawapan bertarikh 8.2.3005 dengan sokongan
Lampiran-Lampiran yang di tunjukkan, Hujah Balas Defendan bertarikh 21.3.2005
juga disokong Lampiran-Lampiran yang di tunjukkan, semuanya adalah teratur. MAKA MAHKAMAH BERPUASHATI DAN
MEMERINTAHKAN SEPERTI BERIKUT:
1.
Bantahan awal Defendan ditolak dengan kos;
2.
Defendan hendaklah memfailkan pembelaan dan/atau Tuntutan Balas jika ada
dalam masa 14 hari dalam kes Mal Bil 10200-016-0389-2005.
|
Dalam Penghakiman
diatas Mahkamah ada menyentuh mengenai persoalan-persoalan seperti berikut:
kenapa perlunya wakalah dibuat dengan sempurna; kesan kesilapan wakalah; nas
mengenai wakalah; rukun wakalah; masalah berbeza tandatangan; dan juga jika
berlakunya wakalah yang silap maka apa recourse yang perlu di ambil untuk
meremedikannya.
Setelah
melihat dan meneliti kes diatas maka di perturunkan di bawah ini
peruntukan-peruntukan seksyen-seksyen 34 hingga 39 yang terdapat di dalam
Bahagian V kepada Enakmen Tatacara Mal Mahkamah Syariah Pahang 2002. Bahagian
ini adalah mengenai perlantikan; penukaran; perlepasan; penarikan diri dari
mewakili; serta penamatan khidmat Peguam Syarie dalam mengendalikan dan
mewakili anakguam/klien/pelanggannya di Mahkamah Syariah. Walaupun sedemikian
peruntukannya namun kesemua peruntukan ini masih tertakluk kepada Hukum Syarak
terutama dalam Bab Hukum Perwakilan yakni mengenai bab wakalah bi al-khusumah. Ini
adalah bersesuaian dengan peruntukan seksyen 245 Enakmen yang berikut:
Seksyen
245. Hukum Syarak
(1)
Mana-mana peruntukan atau tafsiran peruntukan di bawah Enakmen ini yang tak
konsisten dengan Hukum Syarak adalah terbatal setakat yang ia tak
konssiten itu.
(2)
Jika terdapat lakuna atau jika apa-apa perkara tidak diperuntukkan dengan nyata
oleh Enakmen ini, Mahkamah hendaklah memakai Hukum
Syarak.
Peruntukkan-peruntukan
seksyen 34 hingga 39 ENAKMEN TATACARA MAL MAHKAMAH SYARIAH PAHANG 2002
-
- BAHAGIAN V - PEGUAM SYARIE
Seksyen 34. Wakalah
(1) Pelantikan seorang Peguam
Syarie hendaklah dilafazkan oleh orang yang melantiknya, dan diterima oleh Peguam
Syarie yang dilantik sedemikian, di hadapan Mahkamah atau Pendaftar.
(2) Jika seorang Peguam Syarie
telah menerima perlantikannya di bawah subseksyen (1), dia hendaklah, sebelum
mengambil apa-apa langkah dalam prosiding itu, memfailkan suatu wakalah dalam
Borang MS 5.
Seksyen 35. Penyampaian kepada Peguam Syarie
Jika seorang Peguam Syarie mewakili lebih daripada satu pihak dalam
apa-apa prosiding, penyampaian satu salinan apa-apa dokumen kepada Peguam
Syarie itu hendaklah menjadi penyampaian yang mencukupi kepada semua pihak
itu.
Seksyen 36. Menukar Peguam Syarie
(1) Jika
suatu pihak berhasrat menukar Peguam Syarienya, dia hendaklah memfailkan
suatu notis penukaran dalam Borang MS 6 dan menyampaikan satu salinan notis
itu kepada semua pihak.
(2) Seksyen 34 hendaklah terpakai
berhubungan dengan penukaran Peguam Syarie sebagaimana seksyen itu terpakai
berhubungan dengan pelantikan Peguam Syarie.
Seksyen 37. Pelepasan Peguam Syarie
Jika suatu pihak ingin melepaskan Peguam Syarienya, dia hendaklah
memfailkan suatu notis pelepasan itu dalam Borang MS 7 dan menyampaikan suatu
salinan notis itu kepada semua pihak.
Seksyen 38. Pelepasan atas permohonan Peguam Syarie
Jika Peguam Syarie yang mewakili suatu pihak memohon untuk dilepaskan,
dia hendaklah memfailkan suatu notis penarikan diri dalam Borang MS 8 dan
menyampaikan suatu salinan notis kepada pihak yang diwakilinya.
Seksyen 39. Kematian
Wakalah seseorang Peguam Syarie hendaklah tamat dengan kematian Peguam Syarie itu
atau pihak yang diwakilinya.
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan