^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Isu Ketiga: samada orang bukan Islam boleh di lantik sebagai Peguam
Syari’e untuk mewakili
pihak-pihak yang bertikai di Mahkamah Syariah.
Isu ini bermaksud
Peguam Syarie itu boleh bebas mewakili mana-mana pihak di dalam urusan
prosiding Mahkamah Syariah pada semua peringkat. Jika itu di bolehkan maka
mereka boleh mewakili mana-mana Plaintif; Defendan; Pihak Mencelah; Pihak
Ketiga; Pihak Kena Tuduh (Kes Jenayah). Sehubungan dengan itu maka ada keadaan
pula kesemua pihak berugama Islam yang bertikai akan melantik Peguam Syarie
bukan berugama Islam dalam satu prosiding yang sam – yakni Plaintif melantik
Peguam Josephine Mary; Defendan melantik Peguam Isaac Cheah; Pihak Mencelah
melantik Peguam Ah Kow (contoh sahaja). Kemungkinan Hakim pula bukan dari
kalangan orang Islam. Lihat kes-kes seperti yang berlaku di India dalam posting
saya terdahulu.
Di Malaysia isu
ini telah pun timbul di dalam suatu kes Mahkamah Sibil yang kini di peringkat
Rayuan. Lapuran penuh keputusan Mahkamah Tinggi Malaya dalam kes ini akan di
postkan di dalam blog ini kelak. Insyaallah. Saya tidak mahu membuat sebarang
ulasan mengenai kes tersebut tambahan pula terdapat juga kekangan dari kaedah
perundangan yang dikenali sebagai kaedah, konsep atau prinsip SUB JUDICE.
Mengenai sub judice ini saya akan postkan kelak sebagai tajuk kecil kepada siri
wakalah ini.
Dalam posting
kali ini kita lihat kedudukan isu ini di negeri Pahang khususnya.
^^^^^^^^^^^^^^^^^
Berkenaan dengan persoalan melantik orang bukan Islam
sebagai Peguam Syarie ini dalam suatu fatwa yang tidak di wartakan telah di
keluarkan di negeri Pahang pada 07.01.2011. Fatwa itu adalah seperti berikut:
Hukum Melantik Orang Bukan Islam Sebagai Peguam
Syari'e **
Mesyuarat Jawatankuasa Perundingan
Hukum Syarak Negeri Pahang Kali Ke-1/2011 yang bersidang pada 7 Januari 2011
telah membincangkan Hukum Melantik Orang Bukan Islam Sebagai Peguam Syari'e.
Mesyuarat telah membuat keputusan seperti berikut:
Mesyuarat berpandangan bahawa untuk
menjadi seorang peguam syarie, seseorang itu perlu mampu menguasai ilmu
al-Quran dan al-hadith, bahasa Arab, Ilmu Usul Fiqh dan Fiqh secara
keseluruhannya dan ia perlu didasari dengan keimanan kepada Allah s.w.t. agar
tanggungjawab yang dipikul disandarkan hanya kepada Allah s.w.t. dan demi
kemaslahatan umat Islam dan keadilan menurut perspektif Islam.
Oleh yang demikian, demi menjaga
kesucian dan kehormatan agama dan umat Islam, Mesyuarat bersetuju memutuskan
bahawa orang bukan Islam adalah tidak dibenarkan dilantik sebagai Peguam
Syarie berpandukan kepada kaedah-kaedah fiqhiyyah dan peruntukan
undang-undang berikut:
a.
Kaedah ini سَدُّ الذَّرِيعَةِ merujuk kepada
perlunya menutup pintu-pintu yang boleh membawa kemudharatan. Sekiranya orang
bukan Islam dibenarkan untuk dilantik sebagai peguam syarie, ia memberi ruang
kepada orang bukan Islam untuk menguruskan hal ehwal orang Islam terutama
sekali isu-isu syarak. Keadaan ini boleh menimbulkan kecelaruan di kalangan
umat Islam.
b.
إِذَا تَعَارَضَ الْمَانِعُ وَالْمُقْتَضَى قُدِّمَ الْمَانِعُ : Apabila
bertentangan antara dalil-dalil yang menegah dengan dalil-dalil yang
menghendaki, hendaklah diutamakan perkara yang menegah. Larangan melantik
orang bukan Islam sebagai peguam syarie perlu diutamakan, walaupun
kemungkinan ia mempunyai kebaikan dari suatu segi, tetapi keburukannya perlu
diambil kira dan diberi perhatian.
c.
المَصْلَحَةُ الْعَامَّةُ تُقَدِّمُ عَلَى الْمَصْلَحَةِ
الْخَاصَةِ:
Kaedah ini bermaksud maslahah (kebaikan) am perlu didahulukan daripada
maslahah khas. Maslahah am atau umum merujuk kepada maslahah umat Islam di
Malaysia secara keseluruhannya. Manakala maslahah khas merujuk kepada
kebaikan yang mungkin diperolehi oleh orang tertentu. Dalam situasi hari ini,
maslahah orang awam (umat Islam) perlu diutamakan.
d.
تَصَرَّفُ الإمَامِ عَلَى الرَّعِيَّةِ مَنُوْطٌ بِالْمَصْلَحَة: Kaedah ini bermaksud
tindakan yang dijalankan oleh pemerintah terhadap rakyat bergantung kepada
maslahah. Dalam konteks ini, pemerintah berhak membuat keputusan berpandukan
kepada kemaslahatan rakyat dengan berlandaskan kepada syariat Islam.
e. Berdasarkan peruntukan undang-undang yang sedang
berkuatkuasa, sekiranya seorang bukan Islam dibenarkan untuk beramal sebagai
peguam Syarie dan didapati tidak mematuhi etika sebagai Peguam Syarie atau
apa-apa prosedur yang berkaitan dengan Mahkamah Syariah, tiada tindakan yang
boleh diambil kerana beliau tidak tertakluk kepada bidang kuasa Mahkamah
Syariah. Oleh yang demikian, tiada tindakan yang boleh diambil ke atas beliau
kerana Mahkamah Syariah tidak mempunyai bidang kuasa ke atas orang bukan
Islam.
|
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Mengenai persolan ini juga Fatwa Kebangsaan Malaysia
juga telah di keluarkan melalui Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis
Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-92 yang bersidang pada
15-17 Disember 2010 sebagaimana yang berikut:
Hukum Melantik Orang Bukan Islam Sebagai Peguam
Syari’e
Keputusan:
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis
Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-92 yang bersidang pada
15-17 Disember 2010 telah membincangkan Hukum Melantik Orang Bukan Islam
Sebagai Peguam Syarie. Setelah meneliti keterangan, hujah-hujah dan pandangan
yang dikemukakan, Muzakarah berpandangan bahawa untuk menjadi seorang peguam
syarie, seseorang itu perlu mampu menguasai ilmu al-Quran dan al-hadith,
bahasa Arab, Ilmu Usul Fiqh dan Fiqh secara keseluruhannya dan ia perlu
didasari dengan keimanan kepada Allah s.w.t. agar tanggungjawab yang dipikul
disandarkan hanya kepada Allah s.w.t. dan demi kemaslahatan umat Islam dan
keadilan menurut perspektif Islam.
Oleh yang demikian, demi menjaga kesucian dan kehormatan agama dan umat Islam, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa orang bukan Islam adalah tidak dibenarkan dilantik sebagai Peguam Syarie berpandukan kepada kaedah-kaedah fiqhiyyah dan peruntukan undang-undang berikut:
a. سَدُّ الذَّرِيعَةِ : Kaedah ini merujuk kepada perlunya menutup pintu-pintu
yang boleh membawa kemudharatan. Sekiranya orang bukan Islam dibenarkan untuk
dilantik sebagai peguam syarie, ia memberi ruang kepada orang bukan Islam
untuk menguruskan hal ehwal orang Islam terutama sekali isu-isu syarak.
Keadaan ini boleh menimbulkan kecelaruan di kalangan umat Islam.
b. إِذَا تَعَارَضَ الْمَانِعُ وَالْمُقْتَضَى قُدِّمَ الْمَانِعُ : Apabila bertentangan antara dalil-dalil yang menegah dengan dalil-dalil yang menghendaki, hendaklah diutamakan perkara yang menegah. Larangan melantik orang bukan Islam sebagai peguam syarie perlu diutamakan, walaupun kemungkinan ia mempunyai kebaikan dari suatu segi, tetapi keburukannya perlu diambil kira dan diberi perhatian. c. المَصْلَحَةُ الْعَامَّةُ تُقَدِّمُ عَلَى الْمَصْلَحَةِ الْخَاصَةِ: Kaedah ini bermaksud maslahah (kebaikan) am perlu didahulukan daripada maslahah khas. Maslahah am atau umum merujuk kepada maslahah umat Islam di Malaysia secara keseluruhannya. Manakala maslahah khas merujuk kepada kebaikan yang mungkin diperolehi oleh orang tertentu. Dalam situasi hari ini, maslahah orang awam (umat Islam) perlu diutamakan. d. تَصَرَّفُ الإمَامِ عَلَى الرَّعِيَّةِ مَنُوْطٌ بِالْمَصْلَحَةِ : Kaedah ini bermaksud tindakan yang dijalankan oleh pemerintah terhadap rakyat bergantung kepada maslahah. Dalam konteks ini, pemerintah berhak membuat keputusan berpandukan kepada kemaslahatan rakyat dengan berlandaskan kepada syariat Islam. e. Berdasarkan peruntukan undang-undang yang sedang berkuatkuasa, sekiranya seorang bukan Islam dibenarkan untuk beramal sebagai peguam Syarie dan didapati tidak mematuhi etika sebagai Peguam Syarie atau apa-apa prosedur yang berkaitan dengan Mahkamah Syariah, tiada tindakan yang boleh diambil kerana beliau tidak tertakluk kepada bidang kuasa Mahkamah Syariah. Oleh yang demikian, tiada tindakan yang boleh diambil ke atas beliau kerana Mahkamah Syariah tidak mempunyai bidang kuasa ke atas orang bukan Islam. |
Negeri Perak selain mengeluarkan
fatwanya mengenai persoalan ini telah mewartakan fatwanya sebagaimana berikut:
Fatwa Mengenai Perlantikan Peguam Syarie Di Kalangan
Orang Bukan Islam **
Tarikh Keputusan: 9 May, 2011
Keputusan:
ENAKMEN PENTADBIRAN AGAMA ISLAM
(PERAK) 2004
Fatwa Mengenai Perlantikan Peguam
Syarie
Di Kalangan Orang Bukan Islam
BAHAWASANYA Jawatankuasa Fatwa, pada
menjalankan kuasanya di bawah seksyen 36 dan seksyen 37 Enakmen Pentadbiran
Agama Islam (Perak) 2004 [Enakmen 4 Tahun 2004], telah menyediakan
fatwa yang terkandung dalam ini:
Dan bahawasanya menurut seksyen 37
Enakmen yang sama, Duli Yang Maha Mulia Sultan Perak Darul Ridzuan telah
memperkenankan penyiaran fatwa ini dalam Warta dan
Kerajaan Negeri telah dimaklumkan tentang fatwa ini.
Maka, oleh yang demikian, pada
menjalankan kuasa yang diberikan oleh seksyen 37 Enakmen Pentadbiran Agama
Islam (Perak) 2004, Jawatankuasa Fatwa, dengan perkenan Duli Yang Maha Mulia
Sultan, membuat dan menyiarkan fatwa yang berikut:
" Orang bukan Islam adalah
dilarang beramal sebagai Peguam Syarie di mana-mana Mahkamah Syariah dalam
Negeri Perak Darul Ridzuan "
Status Penwartaan: Diwartakan
Tarikh Diwartakan: 18 Aug, 2011
Nombor Rujukan: MNPK. A351.IST/01/7
JLD. 2; PU.Pk.07/2001
Akta/Enakmen: Enakmen Pentadbiran
Agama Islam (Perak) 2004
|
Apapun di dalam fatwa-fatwa tersebut
isu persoalan diatas telah di jawab dengan negatif yakni tidak di benarkan.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Sebelum fatwa-fatwa di atas di
keluarkan terdapat pandangan-pandangan telah di keluarkan dan di tulis secara
meluas di Malaysia. Antaranya sebuah rencana tulisan Zaharuddin Abd Rahman yang saya
rasa sesuai untuk di kongsikan di sini:
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Isu persoalan di atas telah timbul apabila Majlis Agama Islam
Wilayah Persekutuan (MAIWP) menolak permohonan seorang berugama Kristian
bernama Victoria Jayaseele Martin untuk menjadi Peguam Syarie di Kuala
Lumpur. Setelah permohonan beliau di
tolak oleh MAIWP suatu semakan telah di failkan di Mahkamah Tinggi Malaya. Mahkamah Tinggi Malaya memutuskan bahawa
keputusan MAIWP menolak permohonan Victoria untuk di terima-masuk sebagai
Peguam Syarie di Wilayah Persekutuan adalah tidak bercanggah dengan undang-undang
serta Perlembagaan Malaysia.
Lapuran penuh keputusan semakan Mahkamah Tinggi Malaya itu akan di
postkan di dalam posting Wakalah Peguam Syarie Siri 4. Untuk siri semasa ini berikut
ialah headnotes (terjemahan) kepada lapuran keputusan Mahkamah Tinggi Malaya dalam
kes itu:
Victoria Jayaseele Martin ('pemohon'), seorang peguamcara
dan peguambela Mahkamah Tinggi Malaya, telah memohon untuk diterima masuk
sebagai peguam syarie di Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur. Permohonan
kemasukannya telah dinafikan atas alasan bahawa dia bukan beragama Islam. Ini
merupakan permohonan pemohon untuk semakan kehakiman keputusan oleh Majlis
Agama Islam Wilayah Persekutuan (responden pertama), atas alasan bahawa
responden pertama telah bertindak dengan kepenyalahan undang-undang, tidak
rasional, tidak berpatutan dan dengan bidang kuasa yang berlebihan apabila ia
menafikan kemasukannya sebagai peguam syarie di Wilayah Persekutuan
disebabkan dia bukan beragama Islam. Melalui permohonan ini pemohon memohon,
antara lain, deklarasi bahawa k 10 Kaedah-Kaedah Peguam Syarie 1993 ('k 10')
yang mana memberikan mandat bahawa hanya orang yang beragama Islam boleh
diterima masuk sebagai peguam syarie adalah ultra vires Akta Pentadbiran
Undang-Undang Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1993 ('Akta') dan juga
tidak sah kerana bercanggah dengan perkara 8, 5 dan/atau 10 Perlembagaan Persekutuan ('Perlembagaan'); dan
perintah certiotari untuk membatalkan keputusan responden pertama. Sementara
itu, responden pertama telah memohon untuk membatalkan permohonan untuk
semakan kehakiman sebagai penyalahgunaan proses, remeh dan menyusahkan. Responden
pertama berhujah bahawa mahkamah sivil tidak mempunyai bidang kuasa untuk
mendengar perkara ini memandangkan ia berkenaan dengan perkara-perkara dalam
lingkungan Syariah dan bahawa k 10 adalah sah dan diluluskan mengikut Akta
tersebut. Kedua-dua permohonan pemohon untuk semakan kehakiman dan pembatalan
permohonan responden pertama didengar bersama. Pemohon berhujah bahawa di
bawah s 59(1) Akta, responden pertama harus menerima masuk sesiapa yang
mempunyai pengetahuan yang mencukupi tentang undang-undang Islam sebagai
peguam syarie dan bahawa seseorang tidak mestinya beragama Islam untuk
mempunyai pengetahuan yang mencukupi tentang undang-undang Islam. Pemohon
selanjutnya menghujahkan bahawa keperluan responden pertama bagi seorang yang
memohon pelantikan sebagai peguam syarie hendaklah beragama Islam adalah
keperluan tambahan yang mana tidak dimaksudkan oleh Perundangan. Oleh itu,
adalah menjadi hujahan pemohon bahawa responden pertama telah melepasi kuasa
perundangannya apabila ia menggubal k 10, yang mana memberi mandat bahawa
hanya seorang Islam boleh diterima masuk sebagai peguam syarie.
Responden pertama berhujah bahawa ia diberi kuasa di bawah
s 59(2) Akta untuk menggubal kelayakan seorang peguam syarie dan bahawa k 10,
yang mana menghendaki seorang yang memohon pelantikan sebagai peguam Syarie
beragama Islam, adalah dibuat di bawah s 59(2) Akta.
Diputuskan, menolak
permohonan pemohon dan permohonan responden pertama:
(1) Memandangkan s 59(1) Akta bermula dengan kata-kata
pembuka 'subject to subsection (2)' ia hendaklah dibaca tertakluk kepada
sub-s (2). Dengan bahasa yang jelas dan ringkas, ia bermaksud bahawa budi
bicara responden pertama untuk menerima masuk sesiapa dengan pengetahuan
undang-undang Islam yang mencukupi sebagai peguam Syarie adalah tertakluk
kepada sub-s (2) dan bahawa s 59(1) adalah bukan tanpa syarat. Selanjutnya
perkataan 'may admit' di dalam s 59(1) Akta menandakan bahawa adalah tidak
mandatori untuk responden pertama menerima masuk seseorang semata-mata atas
dasar mempunyai pengetahuan undang-undang Islam yang mencukupi. Adalah
menjadi niat badan perundangan untuk memberi responden pertama kuasa untuk
menentukan kelayakan yang berpatutan atas budi bicaranya. Justeru responden
pertama adalah diberikan kuasa untuk menambah, mengubah atau menghadkan
kelayakan tersebut. Oleh itu, responden pertama telah diberikan kuasa,
menurut s 59(2) Akta, untuk mengawal selia kelayakan seorang peguam syarie
(lihat perenggan 15-17).
(2) Dalam ketiadaan definisi 'qualification' di dalam Akta
tersebut atau di dalam Akta Tafsiran, maksud jelas dan biasa perkataan
hendaklah digunakan. Adalah didapati bahawa maksud jelas dan biasa perkataan
'qualification' adalah cukup luas untuk membenarkan responden pertama untuk
mengenakan syarat yang terdapat di dalam k 10. Responden pertama dalam
kewajarannya, berdasarkan tafsiran Syariah, menganggap adalah bersesuaian
untuk memerlukan kelayakan tersebut dan oleh itu, adalah tidak wajar bagi
mahkamah ini untuk meragui atau menyoal kewajaran responden pertama dalam
mengenakan syarat sedemikian.
Keputusan responden pertama adalah berdasarkan tafsirannya
sendiri tentang jurisprudens Islam. Melainkan bantahan telah dibuat terhadap
ketepatan tafsiran responden pertama, keputusannya dikekalkan (lihat
perenggan 18-22, 27 & 28).
(3) Adalah didapati bahawa sekiranya badan perundangan
merasakan patut bahawa bagi tujuan mencapai objektif Akta, ia memerlukan
peraturan di mana hanya seorang Islam boleh diterima masuk sebagai peguam
syarie dan bahawa peraturan tersebut telah dibuat untuk menangani masalah
tersebut, dikukuhkan dengan pengalamanan dan bahawa ia mendiskriminasi atas
alasan yang secukupnya, oleh itu undang-undang tersebut tidak bercanggah
dengan perkara 8 Perlembagaan dan merupakan undang-undang yang baik. Tambahan, dengan mempunyai peguam
syarie yang menganut agama Islam, ia dapat mencapai objektif Akta;
kepercayaan menjadi ukuran yang diperlukan dalam pendekatannya. Dalam kes
sedemikian terdapat kaitan di antara peraturan yang dipersoalkan dengan
objektif Akta. Lanjutan itu k 10 yang dipersoalkan tidak bercanggah dengan
perkara 8 Perlembagaan dan adalah berperlembagaan (lihat perenggan 37-41).
(4) Melihatkan bahawa perkara ini melibatkan isu
kepentingan awam, setiap pihak hendaklah menanggung kos masing-masing (lihat
perenggan 44).
|
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Terhadap keputusan Mahkamah Tinggi
Malaya itu Victoria merayu ke Mahkamah Rayuan Malaysia dan keputusan Mahkamah Rayuan
Malaysia berpihak kepada beliau. Lapuran dan Penghakiman Mahkamah Rayuan
Malaysia itu akan saya kemukakan nanti dalam siri akan datang.
Pihak MAIWP dan Peguam Negara tidak
berpuashati dengan keputusan Mahkamah Rayuan itu dan ingin merayu ke Mahkamah
Persekutuan Malaysia. Rayuan sedemikian mengikut prosedur perlu terlebih dahulu
mendapat suatu kebenaran dari Mahkamah Persekutuan sebelum pihak yang ingin
merayu itu boleh memfailkan rayuan. Kebenaran sedemikian telah di perolehi maka kes itu kini masih
belum selesai sementara menunggu keputusan dari Mahkamah Persekutuan. Oleh itu
kita seharusnya tidak membincangkan keputusan kes Victoria ini sehingga
Mahkamah Persekutuan memutuskan dengan muktamad Rayuan oleh MAIWP dan Peguam
Negara. Ini adalah kerana untuk mengelakkan perbuatan menghina Mahkamah di
bawah konsep/kaedah sub-judice.
Berkenaan konsep/kaedah sub-judice Insyaallah
saya akan postkan dalam blog ini contoh huraiannya dalan siri akan datang.
Memadai di nyatakan di sini bahawa menurut Kamus Dewan Edisi Ke4 (terbitan
Dewan Bahasa Dan Pustaka Malaysia) makna ‘sub-judice’ adalah: (Udg) sedang dipertimbangkan oleh mahkamah dan
oleh itu tidak boleh diperkatakan di khalayak ramai.
Untuk posting kali ini saya ambil
lapuran akhbar Berita Harian (sumber dari Bernama) bertarikh 28.01.2014
sepertimana di bawah ini:
MAIWP dibenar rayu
keputusan kes peguam syarie bukan Islam
2014/01/28
PUTRAJAYA: Mahkamah Persekutuan hari ini membenarkan Majlis
Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) dan Jabatan Peguam Negara (JPN)
merayu terhadap keputusan Mahkamah Rayuan membenarkan peguam bukan Islam
bertindak sebagai peguam syarie di Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan.
Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Md Raus Sharif yang
mempengerusikan panel lima anggota, meluluskan permohonan MAIWP dan JPN untuk
mendapatkan kebenaran bagi merayu kepada Mahkamah Persekutuan terhadap
keputusan Mahkamah Rayuan berhubung perkara itu.
Peguam Ranjit Singh yang mewakili peguam Victoria Jayaseele
Martin dalam permohonannya agar diterima sebagai peguam syariah, tidak
membantah kelulusan yang diberi kepada permohonan kebenaran itu.
Berikutan keputusan itu, Mahkamah Persekutuan akan mendengar
rayuan itu dan akan menetapkan tarikh untuk membuat keputusan sama ada peguam
bukan Islam boleh bertindak sebagai peguam syarie di Wilayah Persekutuan.
Md Raus meluluskan permohonan itu berdasarkan satu persoalan
undang-undang yang akan diputuskan Mahkamah Persekutuan.
Persoalan undang-undang berkenaan ialah "sama ada Peraturan
10 mengenai Peraturan-peraturan Peguam Syarie 1993 yang menetapkan bahawa
hanya orang Islam boleh diterima sebagai peguam syarie kerana peguam syarie
adalah ultra vires dengan Akta Pentadbiran Undang-undang Islam (Wilayah
Persekutuan) 1993."
MAIWP dan JPN diberi masa 14 hari untuk memfailkan notis rayuan
mereka.
Mengikut Akta Mahkamah Kehakiman 1964, seseorang pemohon
mestilah terlebih dahulu mendapat kebenaran Mahkamah Persekutuan, sebelum
mengemukakan rayuan kepada mahkamah tertinggi.
Dalam prosiding hari ini, Ranjit Singh, dan Datuk Sulaiman
Abdullah, yang mewakili MAIWP, memaklumkan kepada mahkamah bahawa mereka
bersetuju untuk menumpukan terhadap satu persoalan undang-undang sahaja yang
dikemukakan JPN, untuk dibuat keputusan oleh Mahakamah Persekutuan.
Pada 21 Jun 2013, panel tiga anggota Mahkamah Rayuan membuat
keputusan bersejarah bahawa peguam bukan Islam layak bertindak sebagai peguam
syarie di Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan.
Mahkamah Rayuan yang diketuai Hakim Mahkamah Rayuan ketika itu,
Datuk Seri Abu Samah Nordin (kini hakim Mahkamah Persekutuan),
mengisytiharkan bahawa Peraturan 10 Peraturan-peraturan Peguam Syarie 1993
yang hanya membenarkan orang Islam diterima sebagai peguam syarie, adalah
ultra vires dengan Akta Pentadbiran Undang-undang Islam (Wilayah
Persekutuan).
Victoria, 51, yang memperoleh Diploma dalam Undang-undang dan
Amalan Syariah daripada Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (IIUM) pada
2004, memfailkan permohonan semakan semula kehakiman pada 2009 dengan
menyatakan bahawa beliau memohon untuk diterima sebagai peguam syarie di
Wilayah Persekutuan melalui sepucuk surat bertarikh 24 Ogos 2009.
Katanya, permohonan itu ditolak Jawatankuasa Peguam Syarie yang
memaklumkan kepadanya melalui sepucuk surat bertarikh 9 Sept 2009, bahawa
permohonannya tidak dapat diproses kerana syarat utama mengikut
Peraturan-peraturan Peguam Syarie menyatakan bahawa seseorang yang ingin
memohon dan menjadi peguam syarie di Wilayah Persekutuan mestilah beragama
Islam.
Permohonan semakan semula kehakiman yang dikemukakannya ditolak
Mahkamah Tinggi selepas memutuskan bahawa MAIWP mempunyai kuasa dari segi
undang-undang untuk menetapkan syarat berhubung penerimaan seseorang sebagai
peguam syarie.
Victoria yang beragama Kristian, kemudian merayu kepada Mahkamah
Rayuan yang membuat keputusan menyebelahinya. - BERNAMA
|
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Tiada ulasan:
Catat Ulasan