Prosedur Perbicaraan
(Muqaddimah)
Prosedur perbicaraan atau
al-Nizam al-Qada telah bermula sejak dari zaman Rasulullah s.a.w. dan Khulafa
al Rasyidin lagi. Di zaman Rasulullah prosedurnya mudah. Kes pun tidak banyak.
Sebarang keputusan dari penghakiman Rasulullah akan segera di terima tanpa
ragu-ragu serta masing-masing pihak yang bertikai akan terus melaksanakannya. Di
zaman Saidina Abu Bakar r.a. prosedur mudah sedemikian berterusan.
Namun di zaman Saidina Umar r.a.
kedudukan telah berubah. Selain dari beliau menjadi Hakim beberapa kadi lagi
telah dilantik beliau untuk mengendalikan perbicaraan. Abu Darda’ dilantik
sebagai kadi di Madinah. Syuraih dilantik sebagai kadi di Kufah. Abu Musa
al-Ashaari dilantik sebagai kadi di Basrah. Namun prosedur yang khusus atau
terperinci belum diujudkan lagi. Namun suatu risalah dari Saidina Umar yang
diutus kepada Abu Musa bolehlah dianggap sebagai prosedur untuk dipatuhi oleh
kadi. Prosedur ini atau dipanggil Al Nizam al Qada al-Islami terkandung
dalam risalah tersebut di terjemahkan di bawah ini.
Dengan nama Allah yang
Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani, dari Abdullah Umar bin Khattab, Amirul-Mukminin
kepada Abdullah bin Qais (Abu Musa Al-Ashaari).
Salam sejahtera keatas
kamu ataupun kemudian dari itu.
Sesungguhnya pekerjaan
kadi adalah merupakan kewajipan yang ditetapkan dan sunnah yang wajib diikuti,
maka hendaklah kamu fahami betul-betul
apabila dikemukakan kepada kamu hujah dari kedua-dua pihak kerana tidak ada
gunanya berkata benar tanpa dapat dilaksanakan, sama-ratakanlah kedudukan pihak-pihak itu semasa mereka
berada di hadapan kamu di majlis pengadilan kamu, supaya tidak berpeluang bagi
golongan bangsawan mempengaruhi kamu dan tidak terasa kecewa bagi golongan yang
lemah mendapat keadilan kamu.
Orang yang mendakwa
hendaklah membuktikan dengan keterangan dan sumpah keatas orang yang
menafikannya (orang yang didakwa). Dan berdamai (bersulh) adalah diharuskan di
antara sesama orang Islam di kecualikan suatu persetujuan (sulh) yang berakibat
menghalalkan perkara yang haram atau mengharamkan yang halal.
Tiada halangan untuk
menyemak kembali keputusan yang lepas kerana hendak mencari kebenaran (hak).
Sesungguhnya hak itu yang lama (asal)
dan kembali kepada hak yang lebih baik daripada berterusan dalam kebatilan.
Hendaklah kamu brthati-hati dalam pengertian fakta, hujah dan suasana kejadian
apabila tidak terdapat nas di dalam Al-Qur’an dan hadis Rasullullah s.a.w. yang
kemudiannya kamu boleh qiyas keadaannya dengan kes yang seumpamanya dan berilah
tempoh atau penangguhan bagi orang-orang yang mendakwa jika hujah atau bayyinah
tidak dapat tidak dapat dikemukakan dalam masa yang ditetapkan kerana berada di
tempat lain yang berjauhan (ghaib). Maka jika dapat dikemukakan bayyinah dia
akan beroleh haknya, dan sebaliknya jika dia tidak dapat kemukakan bayyinah, kesnya akan ditolak
(buang kes), yang demikian itu lebih tepat dapat menghilangkan keraguan.
Dan pada asalnya setiap
orang Islam itu adil, boleh diterima kesaksiannya kecuali mereka yang telah pernah dikenakan hukuman
sebat dalam kes hudud atau yang telah diketahui sebagai saksi palsu.
Sesungguhnya Allah Taala jua yang mengetahui segala rahsia hambanya dan Allah
menutup ke atas hambaNya kesalahan hudud kecuali dengan kesaksian dan sumpah
dan berjaga-jaga, serta berhati-hati ketika marah, tidak tenteram, bosan, sakit
hati kepada manusia dan kurang senang dengan perbalahan atau pertelingkahan
(keraguan daripada al-Rawi).
Sesungguhnya pekerjaan
kadi dalam menegakkan kebenaran, diberi ganjaran oleh Allah dan sentiasa
diingatkan kebaikannya.
Maka barangsiapa yang
ikhlas niatnya semata-mata untuk menegak kebenaran sekalipun keatas dirinya
sendiri, maka Allah akan memeliharanya apa yang ada di antaranya dengan orang
lain. Dan barangsiapa yang menunjuk-nunjuk dengan pekerjaan yang tidak ikhlas,
maka sesungguhnya Allah tidak akan menerima amalan seseorang hamba-Nya kecuali
semata-mata ikhlas kerana Allah. Tidakkah kamu ingat pahala Allah sebagai
imbuhan yang segera dan sangat besar rahmat-Nya.
Wassalam.
-
Lihat Ibrahim Najib Muhamad
‘Audh. 1975. Al-Qada’ fi al-Islam, Tarikh wa Nizhamuhu. Kaherah:
Al-Amariyah.
Prosedur ini kemudiannya di
laksanakan di zaman Saidina Umar dan Khalifah-khalifah selepas beliau.
Kemudiannya diteruskan di zaman kerajaan Bani Umayyah, Abbassiyyah dan
Uthmaniyyah. Semasa pemerintahan terakhir kerajaan Islam Uthmaniyyah di Turki prosedur
perbicaraan ini telah dikanunkan di dalam kitab Majalah al-Ahkam al-Adliyyah.
Kitab ini disusun oleh sebuah lembaga seramai tujuh orang yang diketuai oleh
Ahmad Jaudat (Menteri Keadilan Kerajaan Islam Uthmaniyyah Turki) dan diperakui
oleh Sultan pada 10.03.1885 untuk dijadikan Kanun bagi Mahkamah Syariah di
Turki. Bermula dari kitab tersebut maka pengkanunan undang-undang lain
kemudiannya telah dikanunkan.
Prosedur perbicaraan ini adalah
terpakai didalam prosiding tuntutan bayaran mut’ah. Maka dengan itu tumpuan
posting selanjutnya kelak adalah mengenai tatacara/prosedur tuntutan mut’ah di
Mahkamah Syariah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan