Al-wakalah bi
al-khusumah
Dalam mana-mana peringkat prosiding
bermula dari peringkat pemfailan tuntutan mutaah oleh Plaintif serta pemfailan
Pembelaan oleh Defendan sehinggalah kes selesai di putuskan secara muktamad (termasuk
di peringkat Mahkamah Rayuan Syariah) pihak yang bertikai berhak untuk melantik
Peguam Syarie pilihan masing-masing tanpa had bagi mewakili masing-masing
pihak. Perlantikan wakilan inilah yang di istilahkan sebagai al-wakalah bi al khusumah. Dalam Enakmen Tatacara Mal Mahkamah Syariah 2002 (Pahang)
istilah ini hanya di sebut sebagai ‘Wakalah’ sahaja – lihat seksyen 34 hingga
39 Enakmen Tatacara tersebut yang telah di sentuh dalam siri yang lalu.
Prof. Dr Abd Karim Zaidan bukunya Nidzham
al-Qada Fi al-Syariyyah al-Islamiyyah ada menulis mengenai perkara wakalah
bi al-khusumah ini sebagai Perkara 192 hingga 196 dalam bab kedua fasal kedua
perbahasan ketiga. Untuk tujuan posting ini elok rasanya di lampirkan terjemahan
penulisan beliau mengenai wakalah bi al-khusumah sebagaimana yang di
terjemahkan oleh Haji Mohd Saleh Bin Haji Ahmad ke dalam versi Bahasa Melayu
(judul buku ‘Sistem Kehakiman Islam’, edisi 1 Pustaka Haji Abdul Majid, Batu
Caves Selangor 2010)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
192.
Siapakah Yang Akan
Mengemukakan Dakwaan Kepada Hakim?
Pada prinsipnya pihak yang mendakwa akan
mengemukakan dakwaannya kepada hakim, sekiranya dia memenuhi syarat-syarat
yang diperlukan seorang pendakwa. Dalam erti kata lain, seorang pendakwa itu
mestilah baligh, berakal, tidak dihjar
(ditahan dari mengendalikan hartanya) kerana kebodohannya (safah) atau
sebagainya.
Namun demikian
pihak pendakwa (tuanpunya hak) boleh mewakilkan dakwaannya itu kepada orang
lain sebagai menggantikan tempatnya untuk mengemukakan hujah dan dakwaannya
kepada pihak hakim, pengganti atau wakil imi dinamakan “al-Wakil bi al-Khusumah”. Walaupun begitu pihak pendakwa yang
ingin mewakilkan kepada orang yang mempunyai kelayakan yang sempurna (Kamil al-Ahliyyah). Tetapi jika
sekiranya tuan punya hak itu tidak memenuhi kelayakan sebagai pendakwa, maka
walinya yang syar’iy akan menggantikan tempatnya bagi menegakkan atau
mengemukakan dakwaan.
193.
Wakil Untuk
Mendakwa atau Melawan
Mewakilkan kepada orang lain untuk melakukan
pendakwaan bagi mengemukakan hujah-hujah di hadapan hakim adalah harus
hukumnya, sama ada wakil itu mengenakan upah atau tidak. Tetapi sekiranya
tidak dikenakan upah oleh wakil tersebut, maka itu adalah merupakan ehsan dan
makruf daripadanya. Walau bagaimanapun, wakil itu akan terikat dengan mandat
tersebut dan berterusanlah wakalahnya
itu.159
Para fuqaha mengatakan harus mewakilkan untuk
mendakwa atau melawan (al-Wakalah bi al
Khusumah) dalam erti kata lain, memandatkan kepada orang lain mendakwa
atau melawan.
Dalam hal ini, al-Faqih al-Samnani berkata:
“Sesungguhnya apabila
wakil itu sah pada pemandatannya, maka haruslah hakim mendengar dakwaannya
dan dakwaan ke atasnya pada kes-kes yang sah dilantik orang lain mewakilinya,
kerana Nabi Muhammad s.a.w. pernah mewakilkan ‘Umar bin Umaiyyah al-Dzamari
dalam dalam perkahwinan Ummu Habibah binti Abi Sufian, maka ‘Umar menerima
akad nikah bagi pihak Rasulullah s.a.w. Ini adalah menjadi amalan manusia di seluruh
tempat”.160
194.
Wakil Mewakilkan
Kepada Orang Lain
(Wakil Atas Wakil)
Seseorang wakil dalam satu-satu dakwaan tertentu
dia tidak boleh mewakilkan kepada orang lain dalam kes-kes yang diwakilkan
itu, kecuali sekiranya orang yang berwakil itu memberi mandat dan mengizinkan
kepadanya untuk berbuat demikian atau wakil tersebut tidak dapat
mengendalikan dan menguasai kes tersebut, sedangkan orang yang berwakil itu
mengetahui hal ini.161
195.
Upah Mendakwa
atau Melawan Secara
Berwakil (Upah
Peguam)
Apa yang dimaksudkan dengan upah mendakwa atau
melawan secara berwakil ialah orang yang mewakilkan itu menjanjikan upah
tertentu kepada wakilnya. Misalnya, satu dinar akan diperoleh sekiranya dia
berjaya dalam dakwaannya dan hakim memutuskan kemenangan kepada pihaknya.
Wakil tidak berhak mendapat sebarang upah, sekiranya dia gagal atau tidak
dapat mensabitkan suatu di dalam dakwaannya. Persoalannya di sini, sejauh
manakah syarat ini harus diamalkan?
Para fuqaha tidak sependapat dalam hal ini, ada
yang mengharuskan berdasarkan kepada persamaan dengan masalah memberi upah
kepada doktor yang mana ia bergantung pada sembuhatau tidak sesuatu penyakit
yang dirawatnya, sedangkan ia adalah harus hukumnya, begitu juga dalam
memberi upah kepada wakil.
Walau bagaimanapun, menurut Imam Malik, hukumnya
adalah makruh menurut satu riwayat dan dalam riwayat yang lain mengatakan
beliau berpendapat ia adalah harus. Kemudian sahabat Imam Malik menerangkan
sebab dikatakan makruh kerana perbicaraan di dalam dakwaan ini kadangkala
panjang dan tidak tercapai tujuan orang yang mewakilkan memberi upah dan
tugas wakil akan percuma sahaja tanpa ganjaran. Mereka yang mengatakan harus
memberi upah kepada wakil ialah kerana darurat dan manusia sering berhajat
kepada wakil.162
196.
Berakhirnya
Mandat (Wakalah) Mendakwa
Atau Melawan
Mandat atau ‘Wakalah’
dakwaan akan berakhir dengan kematian orang yang berwakil atau orang yang
diwakilkan kepadanya. Begitu juga sekiranya pihak wakil sendiri memecat
dirinya atau dipecat oleh mereka yang berwakil atau telah menjadi baligh
kanak-kanak yang diwakilinya ataupun kanak-kanak itu telah mati.
Ini apa yang dikatakan oleh al-Samnani.163
Tetapi ia memerlukan sedikit huraian dan penjelasan kerana berwakil untuk
bertikai atau mendakwa sekiranya ia berkaitan dengan hak-hak wakil, seperti
wakil untuk mendawa itu dengan bayaran, maka yang berwakil tidak mempunyai
hak untuk memecat wakilnya melainkan ternyata terdapat penipuan oleh wakil
itu sendiri.
Begitu juga apabila bersangkut paut dengan
hak-hak orang lain dengan ‘Wakalah’
itu sendiri, maka orang yang mempunyai hak itu boleh melarang orang yang
berwakil daripada memecat wakilnya. Demikian juga wakil tidak akan terpecat
dengan sendirinya daripada ‘Wakalah’ disebabkan
kematian yang berwakil, sedangkan dakwaan hampir selesai dan pihak hakim
sudah hampir mencapai suatu keputusan, maka dalam keadaan demikian tidak
harus bagi waris-waris pihak yang berwakil memecat wakilnya.164
NOTA KAKI
159 Ibn Farhun Jld. 2
hal. 156, 158
160 Ibid jld. 6 hal.
156 – 157 dan Raudzah al-Qadzah, jld. 1 hal. 181
161 Ibn Farhun, op
cit, jld. 1 hal. 159
162 Ibid Jld. 1 hal.
158
163 Raudzah
al-Qudzah, al-Samnani, jld. 1 hal. 181 – 182
164 Ibn Farhun, op
cit jld. 1 hal. 155 – 156
BIBILIOGRAFI
-
FIQH MALIKIYYAH
Ibnu Farhun al-Maliki (wafat tahun 799H) Tabsirah
Al-Hukkam Fi Usul al-Aqdziah Wa Manahij al-Ahkam.
-
FIQH
AL-HANAFIYYAH
Al-Samnani, Al-Allamah Abu al-Qasim ‘Ali bin
Muhammad Bin Ahmad (wafat tahun 499H) Raudzah al-Qudzah Wa Tariq al-Najah.
|
Nota:
untuk melihat perbezaan pendapat atau persamaan antara 4 mazhab (Mazhab Hanafi,
Maliki, Hambali dan Shafie bolehlah rujuk kitab karangan Abdul Rahman al-Jaziri yang berjudul Kitab al-Fiqh Ala Mazahib al-Arba’ah.Jld
3, Maktabah al-Tijariyyah, al-Kubra, Mesir.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Tiada ulasan:
Catat Ulasan